Velkommen til årets nyttårskonsert - en sprudlende musikalsk festaften under Munchs vakre sol i Aulaen!
Vi feirer inngangen til det nye året med et musikalsk fyrverkeri fra det store, livlige og samtidig nostalgiske repertoaret fra wienermusikken - Mozart, Schubert og ikke minst familien Strauss står på programmet.
Årets kunstneriske gjesteleder, Arvid Engegård, leder oss gjennom kvelden. Han har lang fartstid som konsertmester i Mozarteum-orkesteret i Salzburg og med det en sjelden kompetanse på dette repertoaret. Med seg har han sangeren Kate Royal som solist. Med sin inntagende ynde og varme klang, noe The Time beskrev som ‘liquid beauty’, har den engelske sopranen markert seg som en av Europas mest etterspurte lyriske sopraner – både på opera- og konsertscenen. Royal opptrer jevnlig blant annet med Berliner Philharmoniker, på festivalen i Glyndebourne, samt på scenen i operahus som Covent Garden og Metropolitan Opera. På merittlisten finner vi navn som Marschalin i Rosenkavaleren, Pamina i Tryllefløyten og Grevinnen i Figaros bryllup.
Konserten åpner lekent med Mozarts ouverture fra Figaros bryllup, etterfulgt av lyriske kjærlighetsarier fra to av hans operaer.
Men i kjernen i dette programmet finner vi Schubert - hans musikk og hans inspirasjon. De to satsene som vi i dag kjenner som Schuberts 8. symfoni med tilnavnet 'Den ufullendte'– en storartet ‘torso’ – regnes som den aller første virkelig romantiske symfonien. En tredje sats finnes skissert, men arbeidet ble tydeligvis avbrutt, og det er uklart hvorfor. Dette vidunderlige verket viser tydelig Schuberts store talent for utsøkt romantisk orkesterfarge, og mange vil nok oppleve at verket er helt og holdent ‘fullendt’.
Den legendarisk gemütliche wienerske atmosfæren er nok det de fleste assosierer med musikk av Strauss-familien og Wien, denne utsøkt sofistikerte byen, glitrende elegant og dekadent.
Johann Strauss d.e. representerer wienersk dansemusikk på sitt beste i det nittende århundrets Europa, og han skrev verk som er elsket for sin rytmiske og melodiske sjarm. Det kunne virke som om hans eldste sønn, Johann d.y. hadde et udiskuterbart krav på Wiens ‘valse-trone’, men hans far hadde absolutt ikke til hensikt å la verken ham eller hans yngre brødre, Josef og Edvard, følge i hans fotspor som musiker. Men, musikk i genene fornekter seg ikke. Unge Strauss begynte snart sin karriere som dirigent/komponist og etablerte sin egen stil ved å sammensmelte farens rytmiske iver og sin egen stil, med vakre, flytende melodilinjer. Slik oppnådde han å utvikle wienervalsen til et nivå som gjorde den akseptert like mye i konsertsalen som i ballsalen.
PROGRAM:
Wolfgang Amadeus Mozart: Ouverture til Figaros bryllup
Wolfgang Amadeus Mozart: 'Dove sono i bei momenti' fra Figaros bryllup
Wolfgang Amadeus Mozart: 'Deh se piacer mi vuoi' fra La Clemenza di Tito
Franz Schubert: Symfoni nr. 8 'Ufullendte'
Johann Strauss I: Kaiserwalzer, op. 437
Franz Lehár: Flirten, Bisschen Flirten fra Land Of Smiles
Johan Strauss II: Frühlingsstimmen, op. 41
Johan Strauss II: Tritsch-Tratsch-Polka, op.214
Luisi Arditi: Il bacio
Josef Strauss: Frauenherz, op. 166
Johann Strauss II: Éljen a Magyar Op. 332
MED:
Arvid Engegård, dirigent
Kate Royal, sopran
Det Norske Kammerorkester
---------------------------------
VIENNESE NEW YEAR
One of the most popular New Year's traditions in classical music has to be the New Year's Concert in Vienna. We are drawn to it not only by the celebratory inspiration the Strauss' music brings, but also because Vienna is the centre of the classical music universe.
Inspired by the tradition, we usher in the New Year with a glittery celebration that will delight the senses, in the company of music by Mozart, Schubert and the Strauss family.
Arvid Engegård̊, our artistic guest leader for 2019, is an ideal match for this repertoire having studied with the legendary Sándor Végh at the Mozarteum, Salzburg.
Award-winning soprano Kate Royal brings her "elegant, expressive and attractively impulsive quality" to a wonderful programme of Mozart, Arditi and Strauss. With a voice described by The Times as "liquid beauty", Kate Royal has established herself as an internationally acclaimed soprano on both the concert and operatic stages. In concert, she has appeared with such prestigious orchestras as the Berlin Philharmonic and the Orchestra of La Scala Milan, and her operatic roles have included Pamina in Die Zauberflöte, Countess Almaviva in Le Nozze di Figaro and Marschalin in Der Rosenkavalier.
Programme as above.