Bli med på den naturskjønne seilasen i Haldenvassdraget
HALDENKANALEN
Haldenkanalen
Stedene og opplevelsene er mange i Halden. Haldenkanalen, snor seg gjennom vakker og vill natur, helt inntil svenskegrensen i den sørøstlige delen av Norge. Dampbåtene som ferdes på Haldenkanalen tar de reisende med på en 80 kilometer lang strekning som inneholder blant annet fem sjøer, tre slusesteder og åtte sluser, og uendelig med naturopplevelser. Bli med på den naturskjønne seilasen i vassdraget, hvor du går i land hele 29,5 meter høyere eller lavere enn kaien hvor du gikk om bord ved at 10 500 000 liter vann skifter plass.
Les også om Haldenvassdragets Kanalmuseum ->
Fotograf: H&A
Fotograf: H&A
Fotograf: Gunnar Arvesen
Fotograf: H&A
Eldste slusekanal i Norge
Haldenkanalen var den første av Norges to kanaler og sto ferdig i 1849. Haldenkanalen er en del av det over 14 mil lange Haldenvassdraget. Et vassdrag som ble kanalisert av Engebret Soot mellom 1852 og 1860, hovedsakelig for å lette transporten av tømmer, fra store skoger i Norge og Sverige og frem til sagbrukene i Halden.
Brekke Sluser - Skandinavias høyeste sluse. Foto: Visit Hvaler
Fløtingen er for lengst et avsluttet kapittel, men de vakre sjøene og de imponerende sluseanleggene, Brekke-sluser (høyest i Nord-Europa med sine 26,7 meter), Strømsfoss-sluse og Ørje-sluser gir i dag unike opplevelser til vanns og til lands.
Kanalen ble tidlig en turistattraksjon. I årene etter andre verdenskrig hadde de færreste egen bil, og turbussene hadde ennå ikke overtatt markedet. Derfor var en rundreise for Oslofolk med tog Oslo - Halden/Tistedal, dampbåten DS «Turisten» til Skulerud, den smalsporede «Tertitten» til Sørumsand og tog tilbake til Oslo en populær dagstur.
Stilfull salong ombord i «Turisten». Tidligere var den innerste delen forbeholdt damene om bord, mens herrene hadde egen sigarsalong. Foto: Geir Arntzen
Også du kan oppleve et av landets flotteste naturområder fra dekk eller i den vakre salongen om bord - Bestill her -->
Det idylliske kanalbåtmiljøet i Strømsfoss, her fra høyre; DS Turisten, MS Strømsfoss, og MS Thor. Foto: Visit Hvaler
Naturopplevelsene står på rekke og rad
Halden er den største kommunen i Østfold, også den kommune med største variasjon hva gjelder natur. Med sine 600 km² er det ingen kommune i Østfold som kan måle seg med Haldens muligheter for naturopplevelser. Den vidstrakte kommunen kan by på skog, fjorder, fjell, sletter, vassdrag, øyer, jaktterreng og milevis med turstier og løyper. Brekke sluser i Haldenkanalen er Skandinavias høyeste sluseanlegg, med sine 26,6 meter totale løftehøyde i fire kamre er dette en opplevelse du neppe glemmer med det første.
Idylliske Øymarksjøen omgitt av et fantastisk landskap. Her fra området nedenfor Øymark kirke.Foto: Vidar Iversen
Idyllisk og praktisk vannvei
Haldenkanalen er en spennende og idylliske vannvei som strekker seg fra Skulerud i Akershus til Tistedal ved Halden. Et velkjent rekreasjonsområde for mange, en uoppdaget perle for andre. Haldenkanalen er en del av det over 14 mil lange Haldenvassdraget. Et vassdrag som ble kanalisert av Engebret Soot tidlig på 1800-tallet, hovedsakelig for å lette transporten av tømmer fra store skoger i Norge og Sverige til sagbrukene i Halden.
Femsjøen
Slusene ble benyttet til tømmertransport helt til 1982, da tømmerbilene overtok all transport. Gjennom tidene har i alt 25 dampbåter trafikkert kanalen, og 6 av disse gamle dampbåtene er fortsatt i kanalen. Det er ikke bare MS «Strømsfoss» som har glede av slusekanalen i dag, den er også åpen til benyttelse for båtfolket som kan padle eller kjøre båt gjennom idylliske innsjøer, korte elvestrekninger og imponerende sluseanlegg gjennom et idyllisk landskap med spennende kulturminner.
Utsikt over Rødenes, sett fra Ørjekollen. Foto: Vidar Iversen
Senter for opplevelse og kunnskap
Haldenkanalen er den eldste av de to kanalene med sluser i Norge. Kanalen sto ferdig i 1849, og ble utvidet med Brekke sluser i 1852, under ledelse av Engebret Soot. Men i 1861 ble slusene lengst syd ødelagt av flom, og ble først gjenbygget i 1877. Ørje sluser og Strømsfoss sluse er fra 1860. Det nåværende Brekke sluseanlegget stod ferdig i 1924 da vannfallene i Stenselva ble samlet i Brekke sluser og Krappeto som lå lenger opp ble neddemt. Samtidig ble Brekke kraftstasjon ferdigstilt. Slusene kan ta båter inntil 26 m lange, 6 m brede og 1,6 m dype, og er idag ett av flere høydepunkter for reisende med turistbåtene i Haldenkanalen.
Urørt. Indre Østfold byr på herlige villmarksopplevelser som de færreste kjenner til. Haldenvassdraget er et Eldorado for padlere og byr på nye naturopplevelser rundt hvert nes.
Haldenkanalens historie presenteres på Haldenvassdragets Kanalmuseum som ligger på Ørje Brugs område rett ved Ørje sluser på Ørje. Museet er et senter for opplevelse, aktivitet og kunnskap om Haldenkanalen. Museet dokumenterer og formidler vassdraget både natur- og kulturhistorisk. Museet informere også om vassdraget og skogen som rekreasjonsområde.
I 1998 kjøpte museet det gamle tresliperiet på Ørje Brug og eier i dag dermed nesten hele det gamle bruksområdet, med bestyrerbolig, arbeiderboliger, tresliperiet og uthus. I 2001 ble det innviet en ny utstilling i fabrikkhallen som omfatter både kulturhistorie og naturhistorie/økologi. Museet inngår i et svært interessant område, med blant annet Ørje Brug, Ørje sluser, Dampbåtmiljø, Ørjefortene, og ikke minst et vakkert naturområde med naturstier og badeplass.
Litt om dampbåtene
Dampbåten DS «Turisten» ble tatt ut av ruten i 1963 og senket i Femsjøen i 1967, etter 76 års trofast tjeneste som passasjer- og godsbåt på Haldenkanalen. Ikke før i 1985 ble skipet med nesten samme navn, M/S «Turisten», tatt i bruk. M/S «Turisten» hadde tidligere gått som elvebåt på Rhinen.
Feiring av DS Turisten sin hjemkomsten til Ørje og ved dampskipsmiljøet ved Haldenvassragets Kanlmuseum og Ørje sluser. Foto: Beateus
Etter 30 år på bunnen av Femsjøen (stor innsjø øst for Halden by), ble DS «Turisten» hevet i 1997, og etter mer eller mindre 12 år med restaurering på verftet Hansen & Artzen CO AS i Stathelle (samme verft som restaurerte Kongeskipet) har dampbåten nå vendt tilbake til Haldenkanalen. M/S «Turisten» som hadde kjørti ruten fra 1985 til 2009 ble omdøpt til M/S «Strømsfoss», og den restaurerte dampbåten kunne få tilbake sitt opprinnelige navn. I dag går M/S «Strømsfoss» igjen ruten alene på grunn av et råtesoppangrep på DS «Turisten», men et nytt overbygg er snart på plass på sistnevnte, og snart vil dampbåten igjen være i rute.
FAKTA OM DS «TURISTEN»:
DS Turisten til kai i Strømsfoss. Foto: Visit Hvaler
Antall passasjerer: 60
Mannskap: 4-8
Mål: 25,5 meter lang og 4,4 meter bred,
1,8 meter dyptgående
Drivstoff: Kull (pt. polsk steinkull)
Dampkjele: Skotsk kullfyrt 6,0 tonn.
Maskin: Tripple expansion damp, 100 HK - 5,5 tonn.
Reverserbar – direkte koblet til propellaksel.
Propell: 4 blads, 1,2 m diameter
Fart: Inntil 9 knop ved 130 omdreininger/minutt
Vekt: 75 tonn i kran, 57 Bruttoregistertonn
MS "Strømsfoss"
MS Strømsfoss. Foto: Visit Hvaler
Strømsfoss sluser er et sluseanlegg i Haldenkanalen mellom Aremarksjøen og Øymarksjøen.Foto: Erik Aspden Schyberg
MS "Strømsfoss" var Haldenvassdragets reddende engel i perioden som DS "Turisten lå på bunnen av Femsjøen (30år) og tiden som den var under renovcering (12år). I snart 25 år har MS "Strømsfoss" som kommersielt passasjerfartøy tatt med mange tusen passasjerer hvert år opp og ned i Haldenvassdraget og gjennom slusene. Hun er nå fullstendig teknisk kontrollert og funnet feilfri og klar for nye år i vassdragets og regionens tjeneste. Fra 1985 til 1.mai 2010 var det dette fartøyet som bar navnet MS "Turisten", men når den orginale Turisten komtilbake til vassdraget i 2009 ønsket eierne det orginale navnet tilbake og det fikk den 1. mai 2010.
FAKTA OM MS STRØMSFOSS
Antall passasjerer: 97
Mannskap: 3-5
Mål: 25 meter lang og 5 meter bred, 1,5 meter dyptgående
Drivstoff: Diesel
Maskin: Scania V8
Fart: Inntil 8 knop
Vekt: 115 tonn i kran, 87 Bruttoregistertonn
MS THOR. Foto: Visit Hvaler
Rederiet DS Turisten AS
Rederiet DS Turisten AS eies av to aremarkinger, Tore Aksel Voldberg og Alf Ulven. Selskapet disponerer 4 båter, DS "Turisten", MS "Strømsfoss", MS "Thor" og DS "Ara". De to første er i full drift på kanalen, Thor drives av en venneforening og seiler kun for medlemmer, og Ara er til restaurering og skal kunne vises frem til de virkelig dampinteresserte.
Kilde: Wikipedia og www.turisten.no