Pensler bruker hun nesten aldri. Men hortens- jenta Marit Geraldine Bostad har på et par år malt seg inn i kunstgallerier både i London og New York. Samlere kjøper bildene hennes på første utstillingsdag. Og enda er hun bare i første kapittel av eventyret.
Tekst: Randi Nørstebø / Foto: Eirik Dahl
– Det er surrealistisk, utbryter Marit Geraldine Bostad. – Det hele har skjedd så fort! Hun har nettopp landet etter begiven hetsrike dager i New York. Som eneste norske utstiller på USA–lanseringen av The Other Art Fair kunne bildene hennes beundres av kuratorer, gallerister og kunstinteresserte New Yorkers. Samtlige av maleriene hennes ble igjen i metropolen. Med seg hjem har hun kontakter og kontrakter som vil sende hennes abstrakte og ekspresjonistiske kunst enda lenger ut i verden. Hun har funnet fram dit hun vil være.
“Jeg gjør det jeg liker og hvis folk liker det ...
Men reisen startet egentlig et helt annet sted.”
En ordentlig jobb
– Foreldrene mine ville jeg skulle bli noe ordentlig, ler Marit Geraldine.
De hadde begge kunstner og musikerbakgrunn og så helst at jenta arbeidet med noe forutsigbart og trygt. Veien gikk til Blindern og profesjonsstudier i psykologi. Det tok halvannet år før hun innså at det ble helt feil. Hun trengte å holde på med noe mer kreativt.
Neste etappe ble Westerdals reklameskole og en bachelor som Art Director. Før hun gikk ut dørene med jobb klar i lomma hadde hun toppet det hele med et studie i markeds kommunikasjon. Nå ventet heseblesende år i ledende reklame byråer i hovedstaden. Men arbeidet var digitalt. Det kom alltid en skjerm i mellom henne og de hun kommuniserte med. Og; det var et masete liv med skyhøye forventninger og tøffe frister.
“Disse er noe av det mest dyrebare jeg har,
sier hun og peker nedover et par joggebukser stiv av maling.”