Operaens orkester er bærebjelken i vår virksomhet. Uten musikk, ingen opera – og ingen dans. Orkestrets egen konsertserie er blitt en stor suksess og et viktig innslag i Oslos musikkliv. Når musikerne løftes opp av graven, opp på scenen og blir kveldens hovedaktør og eneste blikkfang, får de utfolde seg på en annen måte enn i ballett- og operaproduksjonene. Vårt operahus har dessuten vist seg som et fantastisk konsertlokale med en akustikk i verdensklasse.
Denne sesongen gleder vi oss spesielt til samarbeidet med vår nye musikksjef, Karl-Heinz Steffens. I løpet av to konserter dirigerer han orkestret på Hovedscenen – i verker som spenner fra Mozart til Sibelius og Grieg.
Den engelske dirigenten Sir Simon Rattle sa en gang om Mozarts tre siste symfonier at «Her er menneskets følelsesliv strukket ut til det mest ekstreme. Man har en følelse av å dirigere tre konsentrerte operaer på samme kveld.»
Mozart skrev sine tre siste symfonier i løpet av tre måneder i 1788. Vi vet ikke til hvilken anledning de ble skrevet, hvor de for første gang ble fremført, eller omkomponisten noen gang fikk hørt dem selv. Mange hevder at den siste av de tre, «Jupiter», oppsummerer alt som hadde skjedd i utviklingen av symfoni-sjangeren frem til da, og at den er et varsel om den kommende Beethoven. Som en arv fra Mozart til ettertiden er symfoniene både sprudlende, innadvendte, sjarmerende og sammensatte – akkurat som livet selv.
Wolfgang Amadeus Mozart Symfoni nr. 39 i Ess-dur, K. 543, Symfoni nr. 40 i g-moll, K.550, Symfoni nr. 41 i C-dur, K.551 «Jupiter» Medvirkende Operaorkestret, Karl-Heinz Steffens/dirigent