Hvordan forstår vi utfordrende atferd i skolen, og hvordan kan vi håndtere dette?
Arbeid med elever som er utfordrende beskriver lærere som noe av det vanskeligste når det gjelder utøving av klasseledelse. Krevende atferd utfordrer lærerens autoritet, forstyrrer læringsprosesser og kan skape sterk stress opplevelse hos både elever og lærere. Dette kurset vil belyse denne problemstillingen fra ulike vinkler.
Arbeidsmåten blir framlegg, med påfølgende refleksjonsrunder. Det vil også gitt anbefaling om litteratur.
Innhold:
•negative handlinger
•atferdsproblemer
•disiplinvansker
•mobbing
•stressforståelse
•relasjonsbygging til elever som er utfordrende
•autoritativ rolle
Om kursholder:
Pål Roland har dr grad i spesialpedagogikk og arbeider til daglig ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Han har skrevet flere artikler og bøker relatert til det aktuelle temaet. I tillegg til forskningen har han arbeidet i ca 20 år med elever som har alvorlige atferdsvansker.