Nasjonalballettens Hedda Gabler er Henrik Ibsens drama gjenfortalt på en måte du aldri før har sett. Etter premieren i 2017 hyllet både norske og internasjonale kritikere regissør Marit Moum Aunes danseforestilling, med musikk av Nils Petter Molvær og Grete Sofie Borud Nybakken i tittelrollen.
Du så henne kanskje på Lindmo og Dagsrevyen? Nå danser Borud Nybakken igjen rollen som Ibsens slemmeste kvinne – i «en danseprestasjon av de sjeldne» ifølge det internasjonale magasinet Seeing Dance. Til høsten drar hun og Nasjonalballetten også til Moskva for å danse Hedda Gabler i selveste Bolsjojteatret.
Fanget og farlig
Hedda er rasende, og skuffelsen er i ferd med å spise henne opp. En seks måneder lang bryllupsreise i Europa er tilbakelagt, og nå skal hun etablere et hjem og en hverdag med sin mann, Jørgen. Ingenting har blitt som hun hadde tenkt. Og da hennes tidligere kjæreste Eilert Løvborg dukker opp, reagerer hun på et vis som blir farlig for alle, også for henne selv.
Hedda Gabler er en av verdensdramatikkens aller mest kjente skikkelser, et ikon skapt av Henrik Ibsen. Er hun feig eller modig? Bortskjemt eller fanget? Ond eller desperat?
Våre største skuespillere har stadig funnet nye måter å tolke den psykologisk komplekse rollen på. Når Nasjonalballettens dyktige dansere tolker hennes historie, får hele dramaet en ny dimensjon.
Ibsen – best som dans?
Der det originale teaterstykket er et konsentrert kammerspill hvor det meste forblir usagt, maler Moum Aune med bred pensel. Heddas verden åpnes opp når vi går dypere inn i hennes relasjoner og bakgrunn. Her får vi store scener, som kun er antydet i Ibsens tekst.
«Et brennende intenst verk (…), med en dramatisk kraft som er sjelden og herlig å oppleve», skrev Seeing Dance om forestillingen i 2017. «Nasjonalballetten tar danseteater til et nytt nivå med Hedda Gabler», mente Dagsavisen.
Danserne i de åtte sentrale rollene har alle medvirket til egen koreografi, hvor hver bevegelse har en funksjon i å fortelle historien.
Hedda Gabler følger opp Moum Aunes første suksess med Ibsen som dans. Hun hadde også regi og koreografi på Ghosts – Ibsens Gengangere sammen med Cina Espejord. Begge forestillingene har blitt store suksesser for Nasjonalballetten og er etterspurt verden rundt.
Tilbake til alle arrangementer
Tidligere arrangement: 21. mars
Ingrid Bjørnov - solokveld på Chat Noir
Senere arrangement: 21. mars
Rett & Slett Uhørt, Stand-Up