Tilbake til alle arrangementer

Traumebevisst tilnærming i barnehage og skole

Målsetting: Å få en grunnforståelse av hvordan traumer kan påvirke barns utvikling, og hvordan vi kan være gode voksne i møte med dem

Dag 1 Traumeforståelse:
•Kort om hjernens utvikling, og hvordan den nevrologiske utviklingen kan påvirkes av traumer.
•Hvordan påvirker dette barnets handlingsrepertoar, og hvordan kan vi se det igjen på atferd?
•Når symptomet ikke er problemet, men løsningen på problemet for barnet. Toleransevinduet, vårt og deres
•Kombinasjonen av høy alarmberedskap og lav reguleringsstøtte

Dag 2 Traumebevisst tilnærming i barnehage og skole:
•Hva kan ansatte i barnehage og skole gjøre for å hjelpe disse barna?
•Å lete etter atferdens funksjon for barnet
•Barn som ikke finner ro (behov for samregulering av sterke følelser)
•Hvordan hjelpe barn med å få en mer velfylt verktøykasse
•Hvem er jeg i møte med barn som strever?

Om kursholder: Inger Lise Andersen er klinisk sosionom, som har arbeidet tett på sårbare barn i snart 25 år. Hun har arbeidet i det tverretatlige samarbeidet i Vest-Agder, spesielt med tema knyttet til seksuelle overgrep mot barn, som tiltaksutvikler, foreleser, leder, veileder og fagbokredaktør. Siden 2010 har hun arbeidet med å implementere traumebevisst tilnærming i ulike etater.