Classic Album Sundays presenterer BLONDIE 'Parallel Lines' (Chrysalis, 1978) med Ando Woltmann
Etter å ha blitt fostret opp i New Yorks punkrockscene midt på 1970-tallet gjorde Blondie et overraskende skifte mot mer poporientert materiale med Parallel Lines. En smart, sprelsk blanding av nyveiv, pop og disko produsert av Mike Chapman.
Blondie viste den kommersielle verden en uvanlig oppskrift for å havne på hitlistene ved å blande det eksperimentelle med klassiske popelementer slik de gjorde med sin tredje studioutgivelse, og fikk snart følge av andre musikalske slektninger, som den britiske New Pop'en hos The Cars, Human League og ABC, og av norske band med liknende triks i ermet, som Fra Lippo Lippi, The Aller Værste! og Haldenbandet Street Heroes.
AVANTGARDE-KOMMERS OPPSKRIFTSBOK
Parallel Lines var med å åpne poplandskapet for det alternative uten at åpenbare kommersielle søtningsstoffer var nødvendige for å appellere til massene. Albumet er praktisk talt en oppskriftsbok for hvordan dette kunne gjøres:
"Picture This" og "One Way or Another" er høyenergisk New Wave, langt løsere enn de stive, stakatto sporene som skulle fortsette å karakterisere lyden av 80-tallet, "Will Anything Happen?" og bandets coverversjon av The Nerves "Hanging on the Telephone" er klassisk stabeisrock, med "11:59" rir Debbie Harry og bandet inn i solnedgangen med et drama vi hører igjen i Morrissey og The Smiths, mens "Sunday Girl" svinger oss inn med surferockersk lekenhet og sukkersøt, kul arroganse vi kjenner fra shoegazere som Lush. Det nærmeste vi kommer en ballade på denne plata må være "Fade Away and Radiate", som står i tung gjeld til artpopcrooneren Bryan Ferry og Roxy Music.
ANDO WOLTMANN
Som da vi var i New York omtrent på denne tiden ifjor, med Blondies sambygdinger The Strokes' Is This It på tallerkenen, har vi med oss vokalist i King Midas og journalist i Morgenbladet, Ando Woltmann, i samtale med lytteklubbvert Kent Horne. Vi hører historiene rundt bandet, låtene og albumet før lyset går ned, volumet skrus opp. Vi hører hele albumet fra begynnelse til slutt på vårt audiofile lydanlegg, før publikum får sjansen til å delta i samtalen med egne kommentarer og spørsmål.
Audiomenyen leveres av Duet Audio:
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 750 LB 12”
- PICKUP: Dynavector XX2 MK2
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKERE: 4 x Auralic Merak mono blocks (2x800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8