MELK / littMELK presenterer: SKEIV HELAFTEN på Nationaltheatret.
Vi lanserer littMELKs første bokutgivelse «IBSEN: Etter mørkets frembrudd» og MELKs 7. utgave, Nordic Black Xpress viser sceneadapsjoner fra boka og Frank Michaelsen fra «The Switch» spiller dansbar vintage jazz frem til vi alle går hjem. Gledelig Pride på National!
NB! RESERVER BILLETTER NÅ - DET ER GRATIS! STARTER PRESIST // MAKS 150 PERS // VÆR TIDLIG UTE
KL21.30 ARRANGEMENTET STARTER Som nytt skeivt nisjeforlag lanserer vi "IBSEN: Etter mørkets frembrudd» og som tidsskrift slipper vi DRAMA - den 7. utgaven av MELK.
KL.22-23 NBX // VISNINGEN STARTER PRESIST I samarbeid med MELK presenterer Nordic Black Xpress en visning basert på utvalgte tekster fra «IBSEN: etter mørkets frambrudd». Visningen består av scener fra «Lille Eyolf», «Hedda Gabler» og «Et dukkehjem». Skuespillerne står bak regi og produksjon med veiledning fra Nadir Ghendouz. Skuespillerne: Camilla Dahl Johannessen: Asta + Hadya Christian Mark Bakke Eidem: Mopsemann + Helmer Jenny Mueni Ndunda: Taiba + Rita José Gabriel Hart: Alfred + Dr. Rank Junaid Khan: Rottejomfruen + Ejlaal Kaleb Haile: Lille Eyolf + Javed Valentina Alexeeva: Rottejomfruen + Nora
KL.23-24 FORFATTERSAMTALER En sofasamtale med noen av forfatterne bak «Ibsen etter mørkets frambrudd»
KL.24-01 Frank Michaelsen fra «The Switch» spiller dansbar vintage jazz
Mens Rosmer vil adle sinnet, konsentrerer Rebekka West seg om kjødet og fruen i huset. Ellida Wangel trekkes mot havet i jakt på fremmede gleder hun ikke finner hjemme hos ektemannen. Det Ekdalske mørkeloftet er nå mørkekjelleren på en SM-klubb, der fantasier og livsløgner leves ut. Thorvald Helmers definisjon av det vidunderligste står i stil med tidens bohemske idealer. Hadya Gabler lever et dobbeltliv i 1850-tallets Delhi, India. Og hos familien Allmers dikterer forvandlingens lov både legninger og kjønnsidentiteter.
Sagt om utgivelsen: «Ibsen evigaktuell? Da må han også gjøres farlig. Denne boka er et friskt forsøk på nettopp det. Kanskje Ibsen anno 2018 ville vært de skeives, innvandrernes og de nye utgruppenes forsvarer?» – Christian Kjelstrup, redaktør for Samtiden
«Ibsen gjendiktet i ny setting og med utfordrende innfallsvinkler. Dramatikeren selv ville elsket det, han som ved innlevering av nytt manus i 1881 skrev til forleggeren: «Gengangere» vil rimeligvis i nogle kredse vække allarm; men det må så være. Gjorde den ikke det, så havde det ikke været nødvendigt at skrive den.» - Erik Henning Edvardsen, leder av Ibsenmuseet, Oslo.